top of page

עצות והדרכות

ליקוט מכתבים, תשובות ועצות מהרבי
עם הפניות אונליין לביצוע העצות

                                                                       ליקוט בעניני רפואה מתוך לקוטי שיחות - לחצו כאן

שיפור מצב הבריאות

לאחרי הפסק ארוך, אשר כבר גרם לדאגה, נתקבל מכתבם מיום השלישי שהוכפל בו כי טוב, מבשר טוב מהצלחת טפול הרפואי שלה...

ויהי רצון אשר ילך מצב בריאותה הלוך וטוב, ובודאי זוכרת מה שכתבתי לה כמה פעמים, תוכן פתגם רבותינו נשיאינו, טראכט גוט וועט זיין גוט [=תחשוב טוב יהיה טוב], ובפרט לאחרי שראתה חסדי השי"ת בעיני בשר שאז גם השכל אנושי ואפילו השכל דנפש הבהמית, מכריחים, צו טראכטען גוט [=לחשוב טוב].

(אג"ק ב' כסלו, תש"כ)

***

איחולים לבריאות הגוף והנפש

…כיון שנכנסנו לחודש סיון, שנקודתו קבלת התורה, שהתורה היא רפואה לעולם, אכפול איחולי שיתברך מאת השי"ת בכל המצטרך בבריאות הגוף ובריאות הנפש גם יחד.

ועל פי מכתבי הקודם בודאי ממלא הוראות הרופא, שגם זה מציוויי התורה, ויהי רצון שיהי' בהצלחה.

תקותי חזקה שמתחזק בבטחונו בהשי"ת, שהוא רופא כל בשר ומפליא לעשות, שהרופאים הם שלוחיו, במילא אין מקום לדאגה וכו'. והשי"ת יצליחו לבשר טוב בכל האמור.

בברכה לחג שמח ולבשורות טובות. ...

(אג"ק חכ"ז, אג' י'קנט)

***

אריכות ימים של יהודי

[= בקשר לביקורו אצלי, רצוני להביע ברכתי שנית שהוא וזג' שתי' יאריכו ימים ושנים טובות.

שנים ארוכות וטובות באמת, משמען אצל יהודים כאשר ממלאים אותן, מתוך מנוחת הנפש ומנוחת הגוף, בפעולות טובות; דהיינו כאשר ממלאים את הימים והשנים בפעולות הקשורות בתורה ומצוות, המבטאים במעשים בפועל את שלושת האהבות, אהבת השם, אהבת התורה ואהבת ישראל. חיים כאלו מביאים הצלחה וברכה הן בבית הפרטי, והן בביתם של הילדים והנכדים שי'.

לפי מה שאמרתי לו בעל-פה, הרבי חמי זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע מסר פעמים רבות פתגם של הבעל-שם-טוב, שמכל דבר שיהודי רואה או שומע, עליו ללמוד מוסר השכל איך לעבוד את ה'. מובן מאליו שגם מעיסוק תמידי יש ללמוד.

כביסה או בגד לפני לבישתו הוא נקי לחלוטין ומגוהץ למשעי, והכל נמצא במקום המתאים. אבל כאשר לובשים אותו במשך זמן, זה [הבגד] נהי' מקומט, או מאובק או מוכתם. אעפ"כ, לא צריך לזרוק כביסה או בגד כזה, אלא מוסרים אותו למכבסה או לניקוי [יבש]. בעל המכבסה מכניס את הבגד לכלי או למכונה, שם יש מים בטמפרטורה חמה או לוהטת, מים חמים, וכן כימיקלים או סבון, שכל זה מסיר את האבק ואת הכתמים, ואחר מגהצים אותם ע"י שמניחים עליהם משא או מכבש, או אז אפשר שוב ללבוש את הבגד.

אותו דבר הוא עם נשמה יהודית. כאשר הקב"ה נותן ליהודי את נשמתו, הן איש הן אשה באופן זהה, הנשמה נקי', מגוהצת ומתאימה לכל אחד, כפי שאנו אומרים בברכות השחר: נשמה שנתת בי טהורה היא.

אך במשך הזמן, כיון שמשתמשים בה גם לעניני העולם, היא מתקמטת כשמשתמשים בה לא למה שהקב"ה רוצה, ויתכן שנדבק בה אבק או כתם, כשלא עושים ח"ו מצוה שצריך לעשות, או שח"ו עוברים עבירה שאסור לעשות.

מלמדת אותנו התורה, שאף על פי כן, ח"ו לא יאבדו את התקוה לנקיון הנשמה והתאמתה לחיי האדם היהודיים. אלא יש להביא אותה לטמפרטורה חמה, כלומר לחמם אותה בחום התורה ומצוות, ש'תתבשל' בזה ותהי' לה בזה חיות. [יחד עם] החום צריך להיות לח, שתהי' לה לחלוחית ודביקות לכל הדברים שבקדושה, שאת זה ניתן לפעול בעצמו ע"י תפילה לבבית, שעל כך נאמר: שפכי כמים לבך; וע"י לימוד לבבי, כמו שכתוב: הוי כל צמא לכו למים, אין מים אלא תורה.

לכך יש [להוסיף] לערב דברים שונים: לתת צדקה, לשמור כשרות ומצוות אחרות, שע"י זה הנשמה חוזרת ונעשית נקי' לחלוטין. ואם מניחים עלי' משא של תורה, אף שנדמה שזה נטל, הרי לא זו בלבד שאינו פוגע בדבר, אלא מגהץ אותו, כך דבר במקומו, בצורתו ותבניתו המתאימה. כלומר, שע"י תורה ומצוות הנשמה נעשית מה שהיא צריכה להיות.

אסיים בברכה לאריכות ימים ושנים טובות לו ולזוגתו תחי', שיהי' לכם הרבה נחת יהודי מכל ילדיכם שיחיו.

בברכה.]

(אג"ק ח"ד, אג' א'נה)

***

חלישות הבריאות

הנה איני מבין מה שמסיים שהמענה שלי פועל הרבה על חלישות בריאותו, כי הרי ממה-נפשך, אם סומך עלי או אין סומך עלי - אין כאן מקום להחליש כלל ואני תפקידי להבריא ולברך ופשיטא לא ח"ו להיפך.

(אג"ק ח"ו, אג' א'תשפה)

***

כל המתפלל על חבירו נענה תחילה

…וכל המתפלל בעד חברו והוא וכו' נענה תחלה, יה"ר מהשי"ת שכת"ר שי' יתברך בבריאות הנכונה ויוכל להתעסק בתו"ע מתוך מנוחת הנפש ומנוחת הגוף להגדיל תורה ולהאדירה, ובפרט לברר תורת רבוה"ק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע.

(אג"ק ח"ו, אג' א'תקפב)

***

בשורה טובה מרפואתו

…הנני לאשר בזה מכתבו מבשר טוב מרפואתו ושכבר חוזר לעבודתו. ואף על פי שאני דורש ומקבל ידיעות אודותיו מידידנו המשותפים, ובפרט מידידינו מר שלמה שי' מידנצ'יק, אבל אינו דומה כשמקבלים ידיעה ישרה.

וכיון שתמיד יש מקום להוספה בטוב, היות ומקור הטוב הוא הא"ס ב"ה, יהי רצון שתהי' רפואתו שלמה ממש. ובודאי ינצל כשרונותיו לטובת הרבים ביתר שאת, וזכות הרבים מסייעתו.

(אג"ק חכ"ז, אג' י'שצא)

***

יזכירו את כל אלה שכותב אודותם על הציון הקדוש

… במענה למכתבו מכ"ב אייר, בו כותב עוד הפעם שעדיין לא נתברכו בפרי הבטן.

וכיון שכמה טפולים חדשים חדשו בשנים האחרונות, מהנכון שיפנו עוד הפעם לרופא מומחה במקצוע זה, ולשאלו ביחוד להטפולים החדשים.

במ"ש אודות ניתוח על הריאות - אין נראה לי כלל וכלל כמובן.

...

בעת רצון יזכירו את כל אלה שכותב אודותם על הציון הק' של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע כאו"א להמצטרך לו מתאים לתוכן כתבו.

וכיון שנמצאים אנו בהימים שבין פסח זמן חירותנו ושבועות זמן מתן תורתנו חרות על הלוחות, א"ת חרות אלא חירות חירות מכל ענינים המצירים וגורמים דאגה, הנה גם הוא יזכה לבשר טובות בכל האמור.

(אג"ק חי"ז, אג' ו'רפב)

***

העצה לתוספת ברכה

…במענה על מכתבו ממוצש"ק יום ההילולא של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, בו כותב שאינו יכול לקיים הכתוב במכתבי הקודמים מחמת רוב הטרדות וכו'.

הנה מובן ופשוט זה שעל האדם לעשות בתורה ומצות זהו טובת האדם וטובת כל אלה הקשורים אליו בקשרים משפחתים וכיו"ב, ומזה מובן גם כן שבאם נוסף על הענינים הצרכים ע"ד הרגיל נזקקים לברכות השי"ת נוספות לטורח נוסף וטרדה נוספת, העצה היעוצה לזה להרבות בעניני תורה ומצות ולא להיפך. שמזה מובנת השלילה בהחלטה של התחלת מכתבו.

ומובן גם כן, שאין בזה דרישה של מי שהוא לטובת אחרים אלא הוראה לפי דעתי במה יכול לתקן המצב העכשוי, וק"ל.

ובמה שכותב שראה באיזה ספר ענין סגולה וכיו"ב, הנה כלך מדרך זה של סגולות שלא כל האישים שוים בזה, ולא כל המקרים שוים זה לזה, ולא ביד כל אחד לכוון ולדעת ברור איך ומה, ובה בשעה הסגולה בדוקה ומנוסה היא עניני תורה ומצות ועל דרך מה שכתבתי במכתבי הקודמים. והרופא כל בשר ומפליא לעשות יאיר עיניו בכל האמור וישלח דברו לרפו"ק של אמו שתליט"א.

--

ענין סגולה: לכתוב על קלף "קרע שטן".

(אג"ק חי"ד, אג' ה'קסח)

***

הזכרתיו על הציון, והרופא חולי כל בשר ישלח לו רפואה שלימה

מכתבו מכ"ו ניסן הגיעני, וכבקשתו קראתי פ"נ בשבילו בהיותי על ציון כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ, כן הזכרתיו בהיכלו מקום שם נכנסים ליחידות ולנתינת פדיונות. בטח שואל בעצת רופאים מומחים, והרופא חולי כל בשר ישלח לו רפואה שלימה בקרוב ממש. ויתעסק במרץ במילוי רצונות כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ מתוך הרחבת הדעת.

המחכה לבשורות טובות ממנו בהקדם ופו"ש כל החבורה תי'

הרב מנחם שניאורסאהן

מוסג"פ חוברת שהו"ל זה עתה ויזכה בה את הרבים.

תימה שהפסיק רשימת זכרונותיו ובל"ס ימשיך וביתר שאת ויתר עז.

(אג"ק ח"ג, אג' תקצד)

***

מי מרפא ומהי הרפואה העיקרית?

[= באמצעות הרב הוו"ח אי"א נו"מ עסקן בעל מרץ וכו' מוה"ר יעקב שי' הכט קבלתי את הידיעה אודות הניתוח שלה, ולפי בקשתו, קראתי בהיכל כ"ק מו"ח אדמו"ר, חמי הרבי מליובאוויטש, הכ"מ זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע פדיון לרפואתה בקרוב.

בטח מקיימת את הוראות הרופא. לרפאות מרפא הקב"ה. אך התורה מספרת שהוא רוצה שהדבר יהי' חלקית ע"י שליח - רופא והאמצעים שהרופא רושם. צריך גם תמיד לזכור שהרפואות העיקריות הן המצוות ומעשים טובים, שה' ציוה כל אחד מאתנו לעשות. והם נותנים בריאות וכח.

בברכת רפואה בקרוב ופ"ש לבנה מר … שי' - שיהי' לה ממנו וממשפחתו רוב נחת, נחת יהודי, -]

(אג"ק ח"ג, אג' תרכח)

***

מה הכלי להמשיך ברכות לבריאות נכונה?

[= במענה למכתבו מי"ב מנחם אב.

הנני מקוה להשי"ת שבריאותו תשתפר.

מה שכותב שלצערו קשה לו למסור שיעורים בגלל יסורי הבריאות, הרי זה בדיוק כאילו מישהו הי' אומר, שאיננו יכול לקחת תרופה כי עדיין איננו בריא. שכן שיעורים בתורתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ הם כלי להמשיך ברכותיו לבריאות הנכונה לבריאות הנכונה ולפרנסה. במילא אם מתלוננים על פרנסה ובריאות, האמצעי לכך הוא לחזק את השיעורים, ועי"ז הפרנסה והבריאות תהיינה כדבעי.

ויהי רצון שיוכל ללמוד ללא הפרעות של בריאות ופרנסה, וכמרז"ל כל המקיים את התורה מעוני סופו לקיימה מעושר.

החותם בברכה]

(אג"ק ח"ג, אג' תרפב)

***

ברכה לבריאות בכלל ולמיחושו בפרט

… נודעתי כי אינו חש את עצמו בקו הבריאות הנכונה וסובל מיחוש ברגלו. ובזה הנני לשלוח לו ברכתי לבריאות הנכונה בכלל ובהנוגע למיחושו בפרט, והנני מקוה שיוכל לבשר בשורות טובות בזה.

בטח ידוע לו משנ"ת באגה"ק סימן א', אשר אמונה נקראת בשם מתנים ורגלים המעמידים את כל הגוף, והנה חג הפסח ממשמש ובא, אשר בזכות האמונה נגאלו אבותינו ממצרים, ואשר לכן אוכלים מצה שהיא מיכלא דמהימנותא, והיא מוסיפה חוזק באמונת כל ישראל, ומכיון אשר הגוף הישראלי והנפש הישראלית קשורים דא בדא (ראה קונטרס לחג הפסח), הנה גם הגוף וגם הנפש ניזונים מהמצה מיכלא דמהימנותא ובפרט המתנים והרגלים הגשמיים והרוחניים. ואאחל לו רפואה קרובה.

בברכת חג הפסח כשר ושמח ובהסתדרות טובה בגו"ר.

מוסג"פ קונטרס לחג הפסח עם המכתב כללי השייך אליו.

(אג"ק ח"ד, אג' תתקעט)

***

הגנה מדברים לא טובים

[= בעתו קבלתי מכתבו השני בו מבקש ברכה עבורו ועבור זוגתו תחי'.

כשהייתי על ציון כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, הזכרתי אתכם לטובה, ובטח יעורר כ"ק מו"ח אדמו"ר רחמים רבים עבורכם לרפואה קרובה, ושניכם תקבלו נחת, נחת יהודי, מילדיכם יחיו.

הי' טוב מאוד, שתנהיגו אמירת תהלים בבית הכנסת, גם בימי החול, לפחות כמה פרקים, ותמסרו למתפללים יחיו, את הדברים שאמר כ"ק מו"ח אדמו"ר, שאמרית תהלים מגינה מהרבה ענינים לא טובים ח"ו וממשיכה רוב טוב בהמצטרך לכל אחד ואחד.

מצו"ב השיחה מל"ג בעומר מכ"ק מו"ח אדמו"ר שזה עתה יצאה לאור, ותקותי שימצא את הזמן המתאים לקרוא, לפחות קטעים, לפני המתפללים יחיו, שזה ודאי יביא תועלת לכולכם.

בברכה.]

(אג"ק ח"ד, אג' א'ח)

***

ישלח השי"ת רפואה קרובה וישוב לאיתנו

… הנני מקוה כי בריאות כת"ר הוטבה כראוי, ואני תפלה שישלח לו השי"ת רפואה קרובה וישוב לאיתנו בקרוב ממש. ...

(אג"ק ח"ד, אג' א'לא)

***

הזכרתיו לרפואה על הציון

… קבלתי מכתבו מל"ח בעומר, וכשהיתי תמול על ציון כ"ק מו"ק אדמו"ר הרה"ק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע הזכרתיו לרפואה ותקותי שיבשר בשו"ט בזה. …

קשה לי להתערב מכאן בכולל בענין נתינת לירא לחדש לנכדו שי', ותמורת זה הנני מוסג"פ סערטיפיקאט לחבילה, והנני חותם בברכת רפואה קרובה ושיוכל לבשר בשו"ט מבריאותו ומעניניו הפרטים ומהנעשה אצל אנ"ש בכלל.

(אג"ק ח"ד, אג' א'לז)

***

בריאות חסידים

[= הפ"נ שלה התקבל, וכשאהי' על ציון כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אקרא את הפ"נ שלה, ובודאי הוא יעורר רחמים רבים שתהי' לה רפואה קרובה.

בטח יש לה רופא האומר לה איך תתנהג, והיא מבצעת כפי הוראותיו,

בכלל, צריכים חסידים - הן אנשים והן נשים - לדעת, כפי שכ"ק מו"ח אדמו"ר כתב פעם לאחד, שחסידים אינם בודדים. לכן עלי' להיות חזקה בבטחון שע"י זה שקשורים עם חסידים ועם דרכי החסידים, עי"ז קשורים גם באילנא דחייא - מעין החיים - במילא אין צורך להיות מודאגים, ו[אדרבא ]להיות חזקים בבטחון שהשם יתברך ינחה אותה וישלח לה כל מה שהיא צריכה, וכאשר חזקים בבטחון, פועלים שרואים זאת גם בעיני בשר בחיי היום יום.

אקוה שתוכל לבשר לי בשורה טובה משיפור מצב בריאותה, ואסיים בברכה לרפואה קרובה.]

(אג"ק ח"ד, אג' א'פ)

***

עצות לרפואת הילד והאישה

… קבלתי מכתביו מג' בהעלותך וב' חקת, והפ"נ בעד הילד... שי' והאשה... תחי': ולכשאהי' על ציון כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, אזכירם לרפואה קרובה, ואקוה שיבשרני בשו"ט בזה.

בודאי הילד שי' לבוש ט"ק, ובא"ל הרי אציע שמהיום והלאה ילבוש הילד ט"ק.

והאשה תחי' תתרגל ליתן צדקה פעמיים בשבוע, ואין נוגע הכמות כ"א שיהי' בל"נ בקביעות וטוב לבחור שפעם אחד מהשנים יהי' בעש"ק ובעיו"ט לפני הדלקת נרות. ...

(אג"ק ח"ד, אג' א'צג)

***

אקוה שיוכל לבשר שמרגיש יותר טוב

… שמחתי לשמוע ממר … שי' אודותו ואודות עבודתו הטובה לעניני יהדות, ומר … כותב לי גם שכעת הוא [הנמען] זקוק כעת לרפואה,

כשהייתי ביום שני שעבר, י"ב תמוז, על ציון חמי כ"ק אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, הזכרתי אותו לרפואה, ואקוה שיוכל לבשר לי בשורה טובה שכבר מרגיש יותר טוב, ואודה לו על הבשורה הטובה בזה.

רצוני לעורר אותו על התקנה של חמי כ"ק אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, לומר כל יום לאחר התפילה בבוקר שיעור תהלים יומי (כפי שהתהלים נחלק לימי החודש) כך שבמשך חודש יסיימו לפחות פעם אחת אמירת כל התהלים. וגם ללמוד כל יום פרשה חומש עם פירוש רש"י, ואקוה שישתדל בלי נדר לקיים זאת - אמירתה התהלים ולימוד חומש עם פירוש רש"י - מכאן ולהבא, ששני הענינים של שיעורים אלו ממשיכים ברכה והצלחה בחייו של יהודי. ...

(אג"ק ח"ד, אג' א'קא)

***

הכלים לקבלת הברכות מהשם יתברך

[= ע"י הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ וכו' מוה"ר ניסן שי' פינסון, קבלתי בזמנה את הידיעה על חוות דעת הרופאים אודות בריאותו, והיום קבלתי ממנו את הבשורה הטובה ששימחה אותי לשמוע שהניתוח הי' כשורה והשם יתברך יעזור שמצבו ילך וישתפר מזמן לזמן עד שיוכל לבשר שבריאותו שלימה בתכלית.

אך בכדי שיהי' אפשר לקבל את הברכות מהשם יתברך צריך שיהיו כלים טובים שיכילו את ברכות השם יתברך ואצל יהודים הכלים הם תורה ומצוות, והנני מקוה שגם הוא יקח על עצמו בלי נדר להתחזק בתורה ומצוות, וככל שיעשה כך חזק יותר ולעתים קרובות יותר, כך במדה רבה יותר ומהר יותר ישלח לו השי"ת את ברכותיו, ובפרט ברצוני להציע לו להיות זהיר בהנחת תפילין בכל יום ולאחר התפילה לומר כמה פרקי תהלים, ולפני הנחת התפילין, יתן כמה פראנקים לצדקה.

גם ישפיע על האחים שלו שי' שגם הם יניחו תפילין (מלבד שבת ויום טוב) ועליו לבאר לו אשר הוא כרופא יודע עד כמה בריאות הגוף תלוי' בבריאות הנשמה המשפיעה ע"י מערכת העצבים שיהיו חזקים ורגועים, בנוסף הוא בתור רופא בטח יודע עד כמה יש תרופות ושיטות באמצעותם מרפאים אנשים, מבלי לדעת איך ומדוע זה מרפא, ואעפ"כ עושים זאת, כי רואים שזה מביא תועלת ועזרה, וכך גם בנוגע לתורה ומצוות, שהעיקר איננו ההבנה, אלא העשי', והבטחון שכך הוא הדבר, וכפי שאנו רואים בהיסטורי' של העם היהודי, שמבלי הבט על כל הצרות והרדיפות שהאומות תכננו ועשו ליהודים, בכ"ז היהודים נשארו והם חיים, כך גם לגבי היהודי הפרטי, תוכן התורה והמצוות צריך להיות העיקר, ולא להעמיד כל תנאים בפני הקב"ה שהוא הרופא הגדול ביותר, שקודם יבינו כיצד תשפענה התרופות ואחר-כך יקח את התרופה, אלא סומכים על הד"ר והפרופסור, בדיוק כך צריכה להיות הגישה של יהודי לתורה ומצוות, וזה מבריא את האדם בנשמתו וגם את גופו.

בברכה שיבשר בשורה שמרגיש הטבה בבריאותו.]

(אג"ק ח"ה, אג' א'שפה)

***

חשש שמישהו יכול להזיק

… ע"י אחד ממכיריו מסרו לי אשר מצב בריאותו אינו כ"כ טוב, והנני בזה לעוררו, אף כי בטח אין הדבר חדש בעיניו, אשר כל אחד ואחד מאתנו נמצא הוא תחת השגחתו הפרטית של הבורא ית', ובמילא אם נדמה לו אשר מי שהוא בידו להזיק לו, הנה דמיון הוא כי אי אפשר דבר זה, ובמילא צריך להיות חזק בבטחונו שכמו שהשי"ת מנהיג את כל העולם כולו, הרי מנהיג הוא כמו"כ גם אותו ואת גופו, אשר האדם נקרא עולם קטן (תנחומא ר"פ פקודי, תקוני זהר תקון סט, דף קי"ז ע"ב) ואם לפרקים מרגיש חלישות בבטחונו בזה, הרי אין כדאי להתעמק בזה, ויסיח דעתו מחלישות זו, כי בטח אין זה אלא דמיון, וכעבור זמן מועט יראה, גם הוא, שכמו שכל בני ישראל הם מאמינים בני מאמינים, הנה גם הוא חזק בבטחונו.

בטח ימלא אחר הוראת הרופא, שהתורה נתנה רשות (שפירושו ג"כ כח) לרופא לרפאות, והשי"ת יזכהו שיבשרני בקרוב מהטבת מצב בריאותו ואשר הולך וטוב.

מהנכון שיאמר בכל יום איזה קאפיטלעך תהלים, וידוע בקשת דוד המלך שיחשב אמירת תהלים כעוסק בנגעים ואהלות, ובמילא נכלל בזה הן ענין של תפלה (עיין ברכות ד, ע"ב) והן ענין של תורה.

בברכת רפואה קרובה ובריאות הנכונה המחכה לבשורות טובות. ...

(אג"ק ח"ה, אג' א'תט)

***

עצה לקבלת ברכות

[= ע"י הוו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ באמונה וכו' מוה"ר משה שי' הכהן שייביץ' קבלתי פדיון נפש בו כותב לי שהיא, מרת … עברה ניתוח וגם בעלה מר … שי' אינו חש בטוב.

כאשר אהי' על הציון הק' של חמי כ"ק אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, אזכיר את שניהם לרפואה ולהטבת הבריאות, ואקוה שתוכלו לבשר לי בשורה טובה, שגם אתם מרגישים שבריאות שניכם משתפרת.

כדי לקבל את הברכות מהשם יתברך, צריך לשם כך להגדיל את הכלים (נפח הקיבולת), שאלו הם עניני תורה ומצוות.

כוונתי בזה היא ששניכם צריכים לקבל על עצמכם להחזיק תלמיד ותלמידה במוסדות שהם על שם חמי כ"ק אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע בארצנו הקדושה תבנה ותכונן במהרה בימינו על ידי משיח צדקנו, וגם היא מרת … תתן צדקה לצדקת רבי מאיר בעל הנס, בכל פעם לפני הדלקת נרות ערב שבת קודש, והוא מר … שי' יאמר כל יום לאחר התפילה בבוקר כמה פרקי תהלים, לכל הפחות כפי שהתהלים חולק לימי החודש. גם הי' נכון מאוד, שיבדקו את המזוזות בביתם, אם הן כשרות כדין.

הרה"מ הר"מ שי' שייביץ' הכהן מזכיר במכתבו גם אודות בניהם מר … ומר … שיחיו, וכשאהי' על הציון של חמי כ"ק אדמו"ר, אזכיר גם אותם להצלחה במסחרם, ושינהלו חיים יהודיים, חיים מאושרים, הן לגוף והן לנשמה, שזו ההצלחה האמיתית שיכולים להתברך, ואני בטוח שגם הם - ההורים - מנצלים את השפעתם בדרכי נועם כדי להסביר להם - לבניהם - שהנהגה כזו מביאה אור וחמימות בחיים יהודיים.

אקוה לקבל מכם מכתב ששניכם מרגישים יותר טוב ומודה לכם מראה על הבשורה הטובה.

בברכה.]

(אג"ק ח"ה, אג' א'תכו)

***

ודאי שברכה של צדיק יסוד עולם תתקיים, זו רק שאלה של זמן

[= קבלתי מכתבה מ-2/11 ובטח מסרה לד"ר וילדר, אודות מה שכותבת לי במכתבה על המאורע עם בנה שי'.

כשהייתי על הציון של חמי כ"ק אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע הזכרתי את כולם, ובזה ברצוני לחזור על מה שכבר אמרתי כמה פעמים, שזה ודאי שהברכה של צדיק יסוד עולם ודאי תתקיים, זו רק שאלה של זמן.

זה יותר ממובן מאליו ולמותר להאריך בזה, עד כמה שזה קשה לחכות לשעה המאושרת הקרב ובאה, ובפרט לאב ואם שאצלם הבן שי' הוא בן יחיד, אבל צריכים להיות חזקים בבטחון בבורא יתברך שהוא הבעל-כוח האמיתי ורופא כל בשר ומפליא לעשות, ובטח הוא ברוך הוא ישלח את רפואתו בזמן המתאים, והיא ובעלה שיחיו יזכירו בשמחה את אותו הזמן שבו הוא סבל, ויהי' לכם הרבה נחת מבנכם שי'.

מה שכותבת שהפסיקה לתת לבנה את הכדורים שד"ר וילדר נתן לו, הי' עלי' לשוחח על כך עם  ד"ר וילדר ולשמוע את חוות דעתו בזה.

ובנוגע לשאלתה, האם תפנה לרופא אחר, אם ברצונה רק להתייעץ, אינני רוצה לעצור בעדה, אבל כיון שחמי כ"ק אדמו"ר יעץ שבנה שי' יטופל ע"י ד"ר וילדר, אפשר לסמוך עליו, רק שעלי' לעדכן את הד"ר וילדר, שידע תמיד את מצבו של בנה שי'.

הנני מסיים את מכתבי באיחול מעומק הלב שברכתו של חמי כ"ק אדמו"ר תתקיים במהרה, והיא ובעלה שיחיו יודיעו בבריאות על כך בהקדם.

בברכה.

נ"ב: כיון שבמכתבה לא מזכירה על עצמה, הנני מקוה שהבריאות שלה והבריאות של בעלה שיחיו משביעות רצון.]

(אג"ק ח"ה, אג' א'תכט)

***

חודש אדר ורפואה

… קבלתי מכתבו בו כותב שזה איזה שבועות שאינו מרגיש את עצמו בטו ודעת הרופא שיצטרך לנתוח...

הנני בזה להבעי ברכתי שיתן השי"ת שהכל יהי' בהצלחה וכשורה ובריאותו ישתפר והלוך ילך וטוב ויוכל בעצמו לבשר בשורות טובות בזה.

ובחדש אדר זה שרז"ל אמרו במדרש שמזלו הוא דגים שזהו ענין ליהודים ובפרט חסידים שעליהם נאמר וידגו לרוב בקרב הארץ, שגם בענינים ארציים וגשמיים נוהגים כמו דגים, שלא יפרשו ממקור חיותם (ברכות ס"א ע"ב) וכן לא יפרשו מדרך התורה ומצות כמו"כ מזלו יביא לו רפואה קרובה ובריאות הנכונה.

המחכה לבשורות טובות.

(אג"ק ח"ה, אג' א'תנא)

***

חיסרון תוקף הרוח

… נהניתי לשמוע מהטבת מצב בריאותו, ונצטערתי מההוספה בזה, אשר נחסר מתוקף הרוח שצ"ל אצל כל בנ"י, ובפרט באלו שזכו למאור שבתורה זוהי תורת החסידות ולידיעת אחד מהיסודות שלה, והוא ענין השגחה פרטית, כמבואר מהבעש"ט ובכתבי דא"ח של נשיאינו רבוה"ק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע באריכות,

ותקותי חזקה אשר החסרון הנ"ל הוא אינו אלא מצב עובר ולרגע בעלמא, ותיכף ומיד הנה יעורר את האיתן שבנשמה, וימשיכו ג"כ בהכחות הדלוים, וכיודע פירוש איתן, שטארק, הארט און אלט, עי שרשו מדם ע"ב, עתיק, כי איננו מחודש ח"ו, וכמבואר בקונטרס לימוד החסידות במאמר רבינו הזקן על הכתוב משכיל לאיתן האזרחי.

ובימי אדר האלו, שהוא החדש שמרבים בשמחה, ולא נתנו רז"ל בזה כל הגבלה, אשר לכן אף אם נמצאים במצב של שמחה, עכ"ז יש עוד מקום לריבוי, ויהי רצון אשר יקוים בו, כסיום מד"ר אסתר: מדות טובות של הקב"ה בהשפע בפירוי וריבוי, הטוב בריבוי החסד בריבוי הרחמים ברובוי הצדקה בריבוי האמונה בריבוי הפדות בריבוי הברכה בריבוי השבח בריבוי והשלום בריבוי - ומסיים ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום.

בברכת רפואה קרובה ושבתא טבא,

(אג"ק ח"ה, אג' א'תנט)

***

מיחושים שונים

… קבלתי מכתבו בו מודיע ע"ד מר... וב"ב שיחיו שיש לו מיחושים שונים וגם זוגתו אינה בקו הבריאות ומבקש ברכה עבורם.

הנה צריך להסביר להם אשר ממה"מ הקב" הוא הבעה"ב היחידי בעולם ומלואו והוא עצמו ית' הטוב החסד והרחמים ואנו אין לנו אלא להכין כלים מתאימים כדי להמשיך ולקבל ברכות שמים מעל, והכלים של איש ואשר משיראל הם הענינים דתורה ומצות.

וכמו שבחיים הגשמיים הנה באכילת לחם כשהוא רעב ושתיית מים בצמא, אינו נוגע ההבנה בשכל איך הלחם משקיט את הרעבון והמים מרוים את הצמא, הנה כן הוא בחיים הרוחניים שכאשר הנשמה רעבה ומצאה לחם ומים של תורה ומצות העיקר הוא בועל, למלאות את רעבונה וצמאונה בתורה ומצות, וכאשר עי"ז נעשית בריאה וחזקה ביותר, במילא יש לה אפשרות להבין בנקל יותר ובמשך זמן קצר יותר הענינים דתורה מצות גם בשכלו האנושי המוגבל. אבל לא להפוך הסדר להכריז נשמע (ונבין, ורק אח"כ) נעשה.

וככל הדברים האלה הם בנוגע למר... שי' אשר בטח ישלח לו שי"ת רפואה אבל הוא מצדו אין לו להתנות תנאים שבתחלה יתרפא ואח"כ בעתותיו הפנויות ישתדל להבין ההכרח דתורה ומצות ואח"כ יוסיף אומץ בלימוד בתורה וקיום המצות. והוא בדוגמאת חולה האומר שלא יקבל כל רפואה לחליו עד שיגמור ללמוד את חכמת הרפואה ויבין בשכלו איך סממני הרפואה פועלים להקבל את חליו ורפואתו. ואדרבה ע"י לקיחת הסממנים מתחזק כח שכלו להבין בנקל ובהקדם יותר כשיתחיל ללמוד את החכמה.וכשיתחיל מר... שי' בקיום המצות ובפרט בהנחת תפילין ובאכילת כשר, וזוגתו תהי' זהירה בהנהלת הבית בכשרות ובהדלקת נרות בעש"ק וערב יו"ט וקודם הדלקת נרות תתן לצדקת רבי מאיר בעל הנס - רמבעה"ן - יזכם השי"ת לבשר בקרוב בשו"ט מהטבת בריאותם.

בברכת חג הפסח כשר ושמח לכת"ר ולכל הנלוים אליו שיחיו.

(אג"ק ח"ה, אג' א'תקיא)

***

ברכה לרפואה עבור אישה

[= קבלתי את הפדיון נפש ששלח עבור מרת … תחי', שמרגישה לא כל-כך טוב, וכבר היתה כמה חודשים בבית הרפואה, ומבקש ברכה לרפואה:

כאשר אהי' על הציון של חמי כ"ק אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, אזכיר אותה, שכ"ק מו"ח אדמו"ר יעורר רחמים רבים עלי' לרפואה קרובה.

אך עליו לבאר לה, שכדי לקבל ולהכיל את הברכות משהם יתברך, עלי' להכין את הכלים המתאימים לכך, שהם הכלים שהשי"ת אמר, שהדברים הללו מביאים חיים, בריאות ופרנסה ליהודים, הן אנשים והן נשים, הן זקנים והן צעירים, אלו הן המצוות שהקב"ה נתן לנו היהודים בהר סיני, שיש לקיים אותם בכל הזמנים ובכל המקומות, ובפרט אשה שבדברים רבים יכולה לפעול יותר מאיש, חשוב מאד בשבילה, שתרכוש לעצמה את אותו חלק של כלים - מצוות - שעדיין אין לה, את הכלים - מצוות - שכבר יש לה, תעשה אותם יותר טובים ויותר יפים, זאת אומרת, שהמצוות הללו שעד היום היתה זהירה בהן, מהיום והלאה תתחיל להיות זהירה בהן, והמצוות הללו שהיא כן שומרת, תעשה אותן בתוספת חיות ובתוספת שמחה, וזה יביא לה, מה שיותר מוקדם ומהר, את ברכות השי"ת לה ולמשפחתה.

הנני מקוה, שיבהיר את זה בהקדם האפשרי, והשי"ת יזכה אותו, שיוכל לבשר במהרה, שמצב בריאותה השתפר והיא לקחה על עצמה למלא את האמור בנוגע לקיום מצוות ועניני יהדות שבת ישראל צריכה למלא אותם בכלל.

בברכה.]

(אג"ק ח"ו, אג' א'תתיא)

***

נפלאות השם יתברך

… נודעתי על ידי בנו האברך הנעלה איש חי רב פעלים וכו' מו"ה יוסף שי' על דבר הניתוח שצריך להיות לכ', והזכרתיו לרפואה שיעלה הניתוח יפה והשם יתברך ויתעלה ישלח דברו לרפואה קרובה ויוכל להוסיף אומץ בלימוד התורה וקיום המצוות ולהיות ממזכי הרבים אשר זכות הרבים תלוי בהם.

בודאי למותר להעירו אשר כשרואים נפלאות השם יתברך ויתעלה צריך להודות לשמו הגדול, והודאה זו הוא על ידי תוספת אומץ בתורה ומצוה, ובטח אשר גם כ' ינהג במנהג ישראל טוב זה, ויוסיף על שעוריו בלימוד התורה, וכן במעשה המצוות בכלל, ומצות הצדקה בפרט מתאים ליכלתו.

מהנכון שינצל ימי היותו במדריד לחזק רוח הבחורים הלומדים במכללה שיהי' חקוק בלבם ומוחם תמיד מקור מחצבתם דורות על דורות של בני ישראל חרדים ויראים לדבר ה' ולמצותו, ובהיות ידיעה זו ומחשבה זו תקועה בלבם ומוחם תמיד גם הם חזק יעמדו נגד כל הנסיונות העומדים בדרכם, אשר זה אך זה הוא הדרך להצלחה ואושר לכל אחד ואחת מישראל.

ואחתום השיחה מעין הפתיחה לשלום וברכה ולרפואה קרובה ממקור הטובה ולרוב נחת מבני ביתו שיחיו ומבנו הנעלה מר יוסף שי' בפרט.

(אג"ק ח"ז, אג' ב'קיג)

***

הדרך לאושר גשמי ורוחני

... כשאהי' על הציון הק' של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אזכירו לרפואה קרובה, וצריך להתחזק בבטחונו בהשי"ת הרופא כל בשר ומפליא לעשות שיחזק את בריאותו והוא וזוגתו שיחיו יגדלו את ילידיהם שיחיו לתורה ולחופה ולמעשים טובים מתוך בריאות והרחבת הדעת, אלא שצריכים הם לחזק את ההתקשרות בהרופא כל בשר ומפליא לעשות על ידי אורח חיים מתאים לרצונו ית' אשר זהו גם כן דרך חיים המביא אושר גשמי ורוחני ולהיות חזקים בהחלטתם לגדל את ילידיהם בדרך התורה ומעשים טובים...

(אג"ק ח"ז, אג' ב'קמח)

***

וכשאהי' על הציון אזכירו לרפואה ולבריאות הנכונה

... זה עתה קבלתי מכתבו מא' וישלח, בו כותב אודות מצב בריאותו, וכשאהי' על הציון הק' של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אזכירו לרפואה ולבריאות הנכונה, ובודאי יעורר ר"ר להמצטרך לו.

...ובקשר עם חג הגאולה והנסים הוא י"ט כסלו הבע"ל אשר כלשון כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע (נדפס בלוח היום יום בתחלתו) הנה זהו יום המסוגל שפנימיות ועצמות א"ס יאיר בפנימיות נפשנו אשר כל עצמותנו העצם וההתפשטות יהיו אליו ית' לבד, הרי מעצמו מובן שכיון שזהו גילוי מהשלם בתכלית במילא מביא ג"כ שלימות בהגוף וכמאמר הכתוב תמים תהי' - עם ה' אלקיך, שזהו ע"י נשמה תמימה וגוף תמים, והשי"ת יזכהו לבשר טובות בכל הנ"ל.

בברכה.

(אג"ק ח"ח, אג' ב'רצד)

***

רפואה קרובה

... קבלתי ידיעה מהרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ כו' מוה"ר... שמצב בריאות כת"ר שי' אינו כדבעי ומבקש להזכירו לרפואה. וכשאהי' על הציון הק' של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אזכירו לרפו"ק והשי"ת יזכה את כל אחד מאתנו לבשר איש לרעהו אך טוב תכה"י.

...

בכבוד ובברכה לרפואה קרובה.

(אג"ק ח"ח, אג' ב'תיט)

***

השם רוצה לתת אך טוב לכל אחד ובריאות הגוף הוא אחד העיקרים בזה

… נבהלתי להידיעה אשר מצב בריאותה אינו כדבעי זה משך שבועות. ותקותי שלעת קבלת מכתבי זה כבר הוטב מצבה ותוכל להודיע עד"ז בעצמה, כי הרי בכל עניני מצות, מצוה בו יותר מבשלוחו, והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא.

האמונה הפשוטה דכל איש ואשה הישראלים מכריחה להאמין גם כן אשר רק הקב"ה הוא בעל הבית היחידי של כל העולם ומלואו אשר גם עולם הזה הגשמי ואיש ואשה הפרטיים בכלל זה, וכיון שהשי"ת הוא עצם הטוב בודאי רוצה לתת אך טוב וחסד לכל אחד ואחת, אשר בריאות הגוף הוא אחד העיקרים בזה, וכמבואר ברמב"ם הלכות דיעות סוף פרק ג' וריש פרק ד'. וידועה ג"כ תורת הבעש"ט על הפסוק כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו וגו' עזב תעזב עמו, ונתבאר במאמר דיו"ד שבט תשי"ג.

וכשמרגישים (לא רק יודעים) את כל הנ"ל במילא נחדרת הנפש בשקט פנימי המביא אחריו הטבה מיידית בבריאות ורפואה קרובה. והשי"ת יצליחה לבשר טוב בכל הנ"ל, ויה"ר שיהי' זה בהקדים האפשרי.

המחכה לבשו"ט.

(אג"ק ח"ח, אג' ב'תקי)

***

השי"ת הוא עצם הטוב בודאי רוצה לתת אך טוב וחסד לכל אחד

… נבהלתי לקבלת מכתבו מג' אדר שני בו כותב מצב בריאות... תחי' שכבר ששה שבועות שנמצאת בבית החולים. וצריך הי' למסור לה שהאמונה פשוטה דכל איש ואשה הישראלים מכריחה האמונה ג"כ אשר רק הקב"ה הוא בעל הבית היחידי של כל העולם ומלואו אשר גם בעולם הזה הגשמי ואיש ואשה הפרטיים בכלל זה. וכיון שהשי"ת הוא עצם הטוב בודאי רוצה לתת אך טוב וחסד לכל אחד ואחת אשר בריאות הגוף הוא אחד העיקרים בזה וכמבואר ברמב"ם הלכות דיעות סוף פ"ג וריש פ"ד. וידוע ג"כ תורת הבעש"ט על הפסוק כי תראה חמור שנאך רובץ תחת משאו וגו' עזב תעזב עמו, ונתבאר במאמר דיו"ד שבט תשי"ג. וכשמרגישים (לא רק יודעים) את כל הנ"ל במילא נחדרת הנפש בשקט פנימי המביא אחריו הטבה מידית בבריאות ורפואה קרובה.

והשי"ת יצליח את כת"ר שי' לבשר טוב בכל הנ"ל, ויה"ר שיהי' זה בהקדם האפשרי.

ואף שכתבתי לה בפ"ע כנ"ל, הנה כיון שכת"ר הי' שליח להודיע את הנ"ל בודאי יסביר לה בתוספת ביאור גם המענה שלי.

המחכה לבשו"ט ובברכת פורים שמח לאחותו ולכת"ר וכל ב"ב שיחיו.

(אג"ק ח"ח, אג' ב'תקכב)

***

כשמוסיפים בבריאות הסביבה בבריאות הרוחנית - הקב"ה מוסיף בריאות גשמי ורוחני

… זה עתה נתקבל הפ"נ שלו אודות זוגתו הרבנית מרת... תחי' וכשאהי' על הציון הק' של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אזכירה לרפואה קרובה ויה"ר מהשי"ת אשר יבשר טובות בזה.

ובודאי לדכוותי' אך למותר להעיר על מרז"ל שמדתו של הקב"ה מדה כנגד מדה וכשמוסיפים בבריאות מושפעיו היינו סביבתו וקהלתו בריאות ברוחניות ע"י קירוב לבם יותר ויותר לאבינו שבשמים הרי הקב"ה מוסיף בריאות הגשמי והרוחני (אשר אצל איש הישראלי יחד ילכו והא בהא תליא) בהמצטרך לו ולאשתו דאשתו כגופו דמיא וזהו נוסף על ענין זה שגדול ערכו בפ"ע וכמובא הביאור במרז"ל שכר מצוה מצוה, אשר עצם היכולת לעשיית המצוה בפועל זהו שכר היותר גדול שנברא יכול לקבל בחסד חנם של הקב"ה המאפשר לאדם קרוץ מחומר למלאות רצון ממה"מ הקב"ה בכבודו ובעצמו.

בכבוד ובברכה לבשר טוב בכל הנ"ל.

(אג"ק ח"ט, אג' ב'תרלד)

***

הכרת תודה להשי"ת הרופא כל בשר ומפליא לעשות

[= לפני שבועות אחדים הראה השי"ת את חסדו במה שקרה לה שאפשר לקרוא לזה בשם נס, באופן נורמלי זה צריך לעורר הכרת תודה להשי"ת שהוא הרופא כל בשר ומפליא לעשות. והתודה צריכה לבוא לידי ביטוי בדרך שהשי"ת רוצה, ורצונו נאמר באופן מדויק לכל ישראל ללא הבדל בין איש לאשה בתורתו הקדושה. ולכן קויתי שזה יעורר אצלה רצון ללבוש פאה שלימה; שבזה מקדשים את השם ברבים, ואם נדמה שזה קשה, הרי ביטוי התודה להשם יתברך בזה עוד יותר גדול, במילא יש לעשות זאת ביתר שמחה.

גם קיויתי שבנוגע לאחרים יהי' ביטוי להכרת תודתה להשי"ת כל פי מה שהוא - ברוך הוא - תובע בתורתו הק', להשפיע גם על סביבתה, שהם יהיו יותר יהודיים ובפרט בדברים הנעשים בפרהסיא, היינו שאנשים רבים רואים זאת.

לכן הפליאה אותי מאוד השמועה שהגיעה אלי, שהנס שאירע עמה התקבל כאירוע נורמלי, ולא זו בלבד שזה לא הביא עמו כל הכרת תודה והכרה של חסד השי"ת להיות בעצמה נלהבת יותר וקרובה יותר ליהדות, אלא עוד מנצלים את ההשפעה שישנה על קרובים שהם יתייצבו נגד השולחן ערוך, שכאשר הולכים לחתן בת שחתונה היא יסוד לכל החיים, ירצו לעשות לזאת הפוך ממה שאומר השם יתברך בשולחן ערוך שלו. ומחשש שמא הכלה עצמה כן תרצה לעשות כפי שהשולחן ערוך מצוה, מחפשים להשפיע על ההורים שיעשו הפוך מהשולחן ערוך, וזוהי הכרת התודה לאחר הנס שהשי"ת עשה.

רצוני לקוות שהשמועה לא נכונה ומשהו לא מתאים. אבל כיון שהשמועה הגיעה אלי והרי כל דבר הוא בהשגחה פרטית, הנני מוצא כחובתי לכתוב את השורות האמורות לעיל והנני מקוה שאקבל ממנה בשורה טובה, שגבר לבשה פאה שלימה לפחות מהיום והלאה כמנהג בנות ישראל הכשרות, וגם שמנצלת את השפעתה להשפיע על סביבתה בכלל ועל הקרובים אלי' בפרט שיתנהגו כפי שהשולחן ערוך מורה, והשי"ת יעשם מאושרים.

***

בברכה,]

(אג"ק ח"ט, אג' ב'תרלז)

***

לאריכות ימים ושנים טובות ילמד תורת הנגלה ותורת החסידות

[= קבלתי מכתבו מח"י לעומר בקשת ברכה בעד הרב … שי', וכשאהי' על הציון הק' של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אזכירו לרפואה קרובה.

אך עליו לבאר לו, ובטח ימצא את המילים המתאימות לזה, שהנשיאים רבותינו הק' אמרו פעמים רבות שהקשר עמם הוא ע"י תורתם, וכמאמר אסתכל באורייתא וברא עלמא, שהכוונה היא על העולם [הזה] בכללות, ובזה נכלל גם העולם קטן הוא האדם , במילא עליו להחליט מיד, ואחר כך גם לעשות, שתהי' לו קביעות בלימוד תורת הנשיאים שהיא חלק מתורתנו הק' שניתנה למשה מסיני, ושיתחיל מלימוד תניא, שבטח יוכל לייעץ לו בזה,

ויהי רצון שלאריכות ימים ושנים טובות ילמד הרב הנ"ל תורת הנגלה ותורת החסידות …

בברכה המחכה לבשו"ט.]

(אג"ק ח"ט, אג' ב'תרלט)

***

רפואה קרובה המחכה לבשורות טובות, אין מעניני להקפיד, הלוואי שיתלו בי כל המאורעות הטובים

… נתקבל מכתבו מט' אייר וכן המברק, ובודאי קבל המענה שלי במברק, רפואה קרובה המחכה לבשו"ט, ויה"ר שימלא בקשתי בהקדם האפשרי.

נבהלתי לקרות במכתבו אשר תולה הענינים בקפידא ח"ו שלי, כי אין זה מעניני להקפיד כו' וכו' והלואי שיתלו בי כל המאורעות הטובים בגשמיות וברוחניות, והשי"ת יצליחו שגם הוא יהי' בין אלו...

המחכה לבשו"ט בכל הנ"ל ובברכה לקבלת התורה בשמחה ובפנימיות.

(אג"ק ח"ט, אג' ב'תרפ)

***

כיון שאיקלע לבית הרפואה - עליו לנצל הזדמנות זו ולהשפיע על הנמצאים שם

… לאחרי ההפסק נעם לי לקבל מכתבו הכתוב בכתב ידו. ובודאי יקויים בו פסק רז"ל כל מי שמטיבין עמו (ב"ב יב, ב). ובודאי ידוע לו השקפתנו, על ענינים כמו אלו, וע"פ תורת הבעש"ט (שבאמת, בנוגע לאיש הישראלי מוסכם ג"כ מחוקרי ישראל הקודמים לו), הרי כל פרט ופרט שבפרט מחיי האדם והדצ"ח בכלל, הוא בכיוון ולשם תכלית.

וכפתגם כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה באחד המאמרים שלו בדא"ח, משלים הכוונה העליונה.

וע"פ עיקר מעיקרי יסודות אמונתנו שהיא הבחירה חפשית, הרי יש לכל ענין חלק הטוב שבו, עד שאפילו חשוכא - שעפ"י תורה היא חשך - אפשר להתהפך לנהורא ומרירו למיתקא. וכיון שאיקלע כת"ר לבית הרפואה... הרי עליו לנצל הזדמנות זו ולהשפיע על הנמצאים שם - בקירוב לבם לתורה וליהדות בכלל, ולחסידות הדרכותי' ומנהגי' בפרט.

וככל שימהר ויזדרז בזה - הרי תושלם שליחותו במקום זה, ובמילא יפטרוהו משם בבריאות ולשלום והצלחה. וזריזין - מקדימין. ובפרט כפתגם כ"ק מו"ח אדמו"ר, אז חסידים זיינען קלוגע און לייגען ניט אפ אויף מארגן דאס וואס מען קען אפטאן היינט, ויה"ר מהשי"ת שמכאן ולהבא ישלים כל עניניו בדרכים שיהיו אך טוב וחסד בטוב הנראה והנגלה.

בברכה לרפו"ק ולרפו"ש.

(אג"ק ח"ט, אג' ב'תתלג)

***

Anchor 1
bottom of page